Глобальні перетворення, такі як зміна клімату чи зростання попиту на продукти здорового харчування, призводять до трансформації бізнес-процесів. Одним із перспективних рішень для аграріїв є впровадження технологій та методів органічного землеробства.
Починаючи з 1999 року загальна площа органічних сільськогосподарських угідь зросла на 300 %. Щодо України, то згідно даних Федерації органічного руху площа земель, що обробляються відповідно до принципів органічного землеробства, з 2002 до 2015 року збільшилась на 250 %. Причому в країнах ЄС майже всі ґрунти, придатні для розвитку цього напрямку сільського господарства, вже зайняті еко-фермами. Наша держава має великий потенціал у цій сфері, адже площа земель органічного призначення в Україні складає усього 1 % від загального обсягу.
З  огляду на зростання популярності продуктів, вирощених без застосування хімічних препаратів, органічне фермерство виглядає привабливою галуззю для інвестування. Деякі українські підприємці вже повною мірою оцінили переваги такого бізнесу. Ми вибрали п’ять найбільш успішних проектів серед більш ніж двохсот «зелених» агропідприємств. Пропонуємо розглянути їх досвід.

«Агроекологія» — найстаріше в Україні сільськогосподарське підприємство, що працює виключно за технологіями органічного землеробства. Загальна площа його угідь складає більше ніж 8 тис. га, а історія «Агроекології» налічує майже 40 років. Це одне з небагатьох сільгосппідприємств, заснованих на базі колгоспу, яке після розпаду СРСР не лише не занепало, а наростило потужності й продовжує впроваджувати нові технології.
Засновник «Агроекології» Семен Антонець розповів з чого все починалось: «Моя технологія проста: я не використовую хімікати й плуг. У 1978 році ще й не здогадувались, що добрива, потрапляючи до ґрунту, отруюють продукти, а потім і людей. Я заборонив їх використовувати, коли побачив, що мої працівники труяться, працюючи  з пестицидами». Підприємство повністю відмовилось від застосування хімічних добрив. Натомість використовують гній і рослинні залишки, а раз на чотири роки урожай залишають незібраним. Землю на «Агроекології» не орють, її «розчісують», стежачи щоб борозна не була глибшою за 3–4 см.
Крім вирощування зернових, підприємство займається тваринництвом і переробкою продукції. Худобу годують екологічно чистою сировиною, тож м’ясо і молоко теж органічні. «Агроекологія» виробляє соняшникову олію та різні види борошна. Підприємство оснащене сучасним млином, але з кам’яними жорнами. Така технологія дозволяє отримати борошно пишної консистенції й зберегти натуральні компоненти зерна. «Агроекологія» сприяє розвитку інфраструктури сільської місцевості та децентралізації. На підприємстві працюють 500 жителів села Михайлики Полтавської області. Завдяки «Агроекології» населений пункт має один із найвищих показників зайнятості в сільській місцевості.

Українсько-швейцарське підприємство «ЕтноПродукт» було засновано у 2008 році. Олег Жуковський (голова наглядової ради «ЕтноПродукту») вирішив створити невеличку органічну ферму, щоб мати змогу постачати продукти для власної родини. На сьогодні компанія володіє 4 тис. гектарів екологічно чистої землі в Чернігівській області, а також фермою на якій утримують 1000 голів великої рогатої худоби.
Підприємство займається повним циклом переробки і постачає не сировину, а вже готовий сертифікований продукт: сире і пастеризоване молоко, сметану, кефір, йогурт, масло, мед, м’ясо, ковбаси, овочі, а також зернові й бобові. Про економічний успіх «ЕтноПродукту» свідчить те, що до числа його акціонерів долучаються й іноземні інвестори. А ще компанія минулого року зайняла третє місце у списку найбільш успішних органічних підприємств України. 

Ще один українсько-швейцарський проект. Компанія мала надзвичайно сприятливі стартові умови: в Житомирській області представники підприємства знайшли ділянку сільгоспугідь, що не оброблялась близько 20 років. Щоб отримати сертифікат для здійснення органічного землеробства земля має мінімум три роки не бути зораною. Засновники «ГАЛЕКС-АГРО» зекономили цей час.
Фірма, що почала функціонувати у 2008 році, є інтеграцією кількох підприємств (ТОВ «ОРГАНІК МІЛК», ТОВ «ОРГАНІЧНИЙ М’ЯСНИЙ ПРОДУКТ») і має вертикальну структуру — від землеробства до виробництва молочних і м’ясних продуктів. Компанія володіє молокозаводом потужністю 30 тонн на добу, а також обробляє 8,5 га екологічно чистих земель. У 2016 році ТОВ «ОРГАНІК МІЛК» очолило рейтинг найбільших українських виробників органічної продукції. А дочірнє підприємство «ГАЛЕКС-АГРО», що займається вирощуванням зернових культур, посіло п’яту позицію цього рейтингу.
Компанія входить до топ-5 лідерів органічного руху України (минулого року зайняла 4 місце). Підприємству знадобилось всього шість років, щоб стати одним з топових еко-виробників. Гасло компанії, зорієнтованої на виробництво бакалії, звучить так: «Екород — натуральний город». Підприємство має досягнення не лише в Україні: у Варшаві на Organic Marketing Forum соняшникову олію холодного віджиму Екород було визнано кращим органічним продуктом Східної Європи 2013 року.

Це підприємство є одним з небагатьох прикладів, коли органічний бізнес розвивався не з «нуля»: у 2010 році його власник трансформував традиційне господарство у екологічно чисте. Основні напрямки діяльності компанії — молочне тваринництво і рослинництво. В 2016 році «Старий Порицьк» розширив виробництво, заснувавши першу на території Західної України органічну сироварню. Тут пропонують вершкове масло, моцареллу, сулугуні, бринзу та інші види сиру. Таке збільшення потужностей дозволило компанії піднятися на друге місце у рейтингу органічних підприємств України.
П’ять розглянутих компаній демонструють переваги інвестування в органічне землеробство. А оскільки ринок екологічно чистих продуктів харчування у нашій країні має великий потенціал розвитку, заснування еко-ферми може стати успішним і прибутковим бізнесом.