В пріоритеті інфраструктурні проекти та програми підвищення енергоефективності. Основною ж проблемою є відсутність стратегічного плану дій.
В рамках концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні у 2015 році розпочався процес об’єднання територіальних громад (ОТГ). За два роки було сформовано 366 ОТГ.
За 2015 рік обсяг місцевих бюджетів збільшився на 42% у порівнянні з 2014-м: з 70,2 млрд грн до 99,8 млрд грн. А рік потому місцеві доходи зросли ще на 49%, досягнувши 146,6 млрд грн. Децентралізація поліпшує фінансовий добробут регіональних об’єднань, закладаючи основу підвищення рівня життя українців. Однак дехто обмежується косметичними змінами, а хтось активно працює над збільшенням доходів або хоча б над скороченням непотрібних витрат.
Територіальні громади вирішують схожі проблеми, але по-різному
Села й міста відрізняються типом забудови і інфраструктурою поселень, чисельністю населення, рівнем економічного розвитку. І для тих і для інших принципово важливо в першу чергу усунути існуючі інфраструктурні проблеми. Однак в містах основний акцент ставиться на підвищенні ефективності функціонування громадського транспорту і на тому, як зробити його прибутковим. В той час як в сільських громадах важливіше забезпечити регулярний зв’язок між населеними пунктами, а іноді і заново побудувати дороги.
І в містах і в селах замислюються над підвищенням енергоефективності. Але для міста це насамперед питання максимальної економії ресурсів, а для сіл — ще і забезпечення населення власним паливом і електрикою за доступними цінами. Тому проекти використання альтернативних джерел енергії в селах більш затребувані, особливо ті, що пов’язані з утилізацією біовідходів. Однак поки що серйозні проекти реалізуються виключно великими агрохолдингами та мають локальне розповсюдження.
Підтримку у проведенні реформи надають європейські організації
У міст є солідний ресурс фінансової стійкості й можливості для залучення коштів міжнародних кредиторів для проведення масштабних програм. Наприклад, Київ, Одеса, Дніпро, Львів, Вінниця в процесі впровадження автоматизованої системи контролю транспорту вже користуються або планують залучати кошти ЄБРР. У сільських громад таких можливостей менше, однак вони можуть спробувати скористатися однією з донорських програм:
Програма DOBRE діє в 7 областях: Дніпропетровській, Івано-Франківській, Харківській, Херсонській, Кіровоградській, Миколаївській та Тернопільській. Проект розраховано на 5 років, сума допомоги — $50 млн, розподілена вона буде серед 75 обраних ОТГ із вказаних регіонів.
DESPRO — це швейцарсько-український проект “Підтримка децентралізації в Україні”, який фінансується Швейцарською Конфедерацією та реалізується завдяки Швейцарському центру ресурсів та консультацій з питань розвитку (Skat). Сума допомоги становить 9,3 млн CHF, проект знаходиться на третій, завершальній фазі. Основні програми, які проводяться в рамках проекту, стосуються питань водопостачання, водовідведення та поводження з побутовими відходами.
Успішні кейси: ефективність не залежить від розміру населеного пункту чи його локації
Глобинська громада на Полтавщині збільшила бюджет в 4 рази, до 83 млн грн, започаткувавши 63 інфраструктурні проекти. Але потрібно враховувати, що в місцевий бюджет йдуть надходження від холдингу «Астарта» — найбільшого агропереробного та біоенергетичного комплексу в усьому регіоні, та низки інших великих підприємств.
А в Березівській сільській об’єднаній громаді, що на Сумщині, почали з інвестицій в енергозбереження, яке забезпечить економію коштів вже в найближчому майбутньому. Реалізація цієї програми почалася зі встановлення освітлення на сонячних батареях у віддалених селах. Також було закуплено обладнання для амбулаторій, відремонтовано будинок культури, йде реконструкція водогонів.
Ще один приклад переходу до більш ефективного використання енергоресурсів можна знайти в Чернівецькій області, а саме в Рукшинській ОТГ. На даху сільської школи встановлюють сонячні панелі, які вже з наступного року дозволять щорічно заощаджувати на електроенергії півмільйона гривень. Проект має окупитися за рік. Також було відремонтовано садки, школи, стадіон та міст, відновлено амбулаторію.
Піщанська ОТГ, що в Полтавській області, спромоглася збільшити надходження до бюджету в 6 разів. Кошти було спрямовано на ремонт доріг, заміну дахів, вікон і систем опалення у школах. Станом на тепер вже реалізовано понад 30 проектів на загальну суму 10,5 млн грн.
Але інколи популізм перемагає
Поповнивши свій бюджет, громади зазвичай починають вирішувати критичні питання, пов’язані з покращенням соціальної інфраструктури. Проте іноді розподілення витрат виглядає досить непродумано.
Наприклад, Кіптівська об’єднана територіальна громада (Чернігівська область) видає з бюджету батькам кожного новонародженого 20 тис. грн. Кажуть, що так підвищують народжуваність. Однак практика багатьох країн показує, що соціальні дотації можуть врятувати від злиднів, але ще ніде і ніколи вони не змогли забезпечити гідний рівень життя. Це питання вибору між рибою та вудкою — і популісти завжди обирають перше.
Після скорочення бюджетних субвенцій на підтримку інфраструктури дельта між прибутком і витратою сільських бюджетів буде знижуватися. Вже в наступному році грошей в бюджетах багатьох ОТГ може виявитися значно менше, ніж в цьому. Тож вкладати отримані від держави гроші потрібно ефективно, з відповідальністю перед майбутніми поколіннями. А значить, громадам вже зараз потрібно розробляти стратегічну програму дій з урахуванням своїх сильних сторін та існуючих проблем.