У 2016 році Україна зайняла 44 місце у рейтингу країн за індексом екологічної ефективності. Цей показник за останні 10 років виріс на 25,38 %. Це можна сміливо називати досягненням, адже Україна робить шалений стрибок, намагаючи наздогнати своїх європейських сусідів. Читайте далі — який вагомий крок потрібно зробити українським компаніям, щоб стати ecology-friendly.

Що таке “зелений офіс”

Людині, яка чує це словосполучення вперше, може здаватися, що мова піде про сад на даху ванкуверської Публічної бібліотеки чи просто офіс у зелених відтінках. Та насправді все значно простіше. 
“Зелений офіс” — це певна концепція, що стосується організаційних дій і поведінкових звичок та складається з мотиваційних, технічних і освітніх заходів, покликаних допомагати співробітникам компанії дбайливо ставитися до ресурсів офісу, підвищувати корпоративну культуру та її репутацію.
Основною метою впровадження відповідної концепції є зниження навантаження на навколишнє середовище.
“Синдром хворого приміщення”
Ще наприкінці минулого століття вчені зазначали, що працівники офісів часто хворіють. Це позначається не лише на здоров’ї людей, а й тягне за собою фінансові втрати для роботавця. Проблема полягає у облаштуванні приміщень. 
Причин на це є декілька:
1) У старих приміщеннях частіше розмножуються бактерії та гриби через підвищенний рівень вологи повітря.
2) У кожному офісі, де працюють із електронною технікою, підвищений електромагнітний фон — концентрація відбувається тоді, коли робоче місце організоване неправильно.
3) Недостатня іонізація повітря.
4) Некомфортний мікроклімат, що призводить до пересихання слизових оболонок.
5) Низька якість повітря: пари формальдегіду від покриття підлоги, розчинники від акрилових фарб, фенол, стирол, чадний газ і тисячі інших токсинів та алергенів. 
6) Нестача денного світла, погане освітлення.
7) Шуми від техніки.
8) Відсутність контакту зі живою природою та агресивне візуальне середовище.
Навіщо потрібні “зелені офіси”
У світі сучасного бізнесу “двигуном” будь-якої успішної компанії є персонал. Тобто найбільше уваги має приділятися кадрам — на сьогодні на них йде приблизно 90% організаційних витрат. Підвищення ефективності роботи найчастіше приносить значну вигоду для компанії, саме тому більшість сучасних організацій намагається знайти не лише просторні, а й екологічні приміщення.
Вагомим фактом є сучасні дослідження, які показують, що продуктивність роботи підвищується на 10% і більше з переїздом до “зеленого офісу”. Та загальна вигода стає набагато більшою, так як прибуток збільшується, витрати знижуються, а конкурентоспроможність компанії підвищується. 
Яким компаніям підійде ця концепція
Концепцію “зеленого офісу” може використовувати будь-яка організація — чи то маленька компанія, чи то велика корпорація. Важливо, що це не потребує ні встановлення сучасних програм, ні купівлі нових технологій, ні занадто складних методів реалізації. Це лише прості правила щоденного використання ресурсів і дбайливого ставлення до природи, яких може дотримуватися кожен співробітник. 
Методи впровадження
Концепція зеленого офісу передбачає дуже широкий спектр заходів, які можна застосувати. Ми виділили декілька основних етапів:
1) Купівля продукції
Придбання екологічно чистих товарів — це перший крок до створення “зеленого простору”. Тож варто купувати продукцію з екологічним маркуванням, включно з канцтоварами. Обираючи офісну техніку варто звернути увагу на обладнання з енергозберігаючими властивостями, на кшталт принтерів із повторною заправкою картриджів.
2) Використання ресурсів
Цей етап варто розбити на декілька блоків.
Електропостачання: — варто використовувати систему автоматичного контролю освітлення (наприклад, датчики руху) та користуватися максимально природнім світлом; — не забувати вимикати з розетки прилади та зарядні пристрої, якщо ви не використовуєте їх в роботі в даний час; — налаштувати автоматичний перехід на “режим енергозбереження” для персональних комп’ютерів.
Водопостачання: — обов’язковим є встановлення приладів обліку лічильників і якісних фільтрів для подачі води;— варто слідкувати за тим, настільки щільно закручуються крани; у разі протікань варто терміново ліквідовувати неполадки.Теплопостачання: — для збереження тепла варто використовувати терморегулятори на батареях для опалення, а також утеплювати вікна та двері і закривати їх шторами або жалюзі на ніч.
“Зелений друк”:— намагатися розміщувати на одному аркуші паперу якомога більше тексту (зменшувати шрифт та розмір полів документа; намагатися замінювати чорний колір на світліший);— папір, що вже був використаний з одного боку, може служити чернеткою для до друку робочих документів.
“Зелена реклама”— створювати рекламу через інтернет замість використання друкованих оголошень плакатів та банерів; — надсилати листи електронною поштою замість відправки паперових;— проводити презентації замість роздачі друкованих брошур.
3) Утилізація
На цьому етапі варто дотримуватися правил 3 R.
Reduce (скорочуй) — усі дії мають бути спрямовані на скорочення витрат будь-яких ресурсів.
Reuse (повторно використовуй) — використовуйте ті матеріали, які можна задіяти ще декілька разів.
Recycle (переробляй) — правильно утилізовуйте відходи та сортуйте сміття.
До речі, ці три правила допомагають не тільки реально знизити рівень шкоди від діяльності бізнесу для навколишнього середовища, а й значною мірою зекономити.

Зелена корпоративна культура
Також дуже важливою, однак нематеріальною перевагою, є чинник покращення корпоративної культури. Справа в тому, що у середовищі українського бізнесу вона складається лише з наявності дрес-коду, правил обслугування клієнтів та правил харчування. 
Побудова “зеленого бізнесу” дає новий рівень соціально-відповідальної корпоративної культури. Ваші працівники ставитимуть перед собою певні задачі, братимуть участь у збереженні та економії ресурсів як природніх, так і організаційних. Під впливом “зеленої пропаганди” працівникам офісу більше не захочеться влаштовувати корпоративи звичного характеру. Натомість може з’явитися бажання брати участь в екологічних заходах на кшталт масових міських прибирань, спортивних марафонів тощо. Та головна мета таких дій — це формування єдиної команди покращень стосунків між колегами.
Досвід українців
Концепція “зеленого офісу” стає все більш популярною серед українців. Більшою чи меншою мірою компанії впроваджують деякі елементи. Одними із перших таку ідею перейняла компанія “Київстар”. З 2000 року вони мають зелені базові станції з економічним енергоспоживанням, А з 2009 прийняли рішення про впровадження концепції “зелений офіс”. У рамках такої корпоративної політики співробітники компанії разом з мешканцями у 20 містах України прибирають території, висаджують дерева та квіти.
Ще одним прикладом є Green Team — команда, яка складається з декількох співробітників холдингу “1+1”, що турбується про всезагальне зелене майбутнє. У центральному офісі була впроваджена цікава ідея щодо скорочення використання ліфту будівлі: на кожному поверсі можна дізнатися, скільки калорій витратила людина, піднімаючись пішки. У коридорах та холах транслюються ролики на екологічну тематику, принтери працюють у режимі двостороннього друку, всюди впроваджене енергозберігаюче освітлення. Green Team проводять екскурсії та лекції, де розповідають про використання товарів із вторинної сировини, правильну утилізацію та економію природних ресурсів. Також “1+1” використовує офісний папір, виготовлений компанією, яка гарантує, що замість проданої продукції вони висаджують стільки дерев, скільки пішло на виробництво. “Зеленій пропаганді” піддаються також такі компанії, як “Воля”, мережа компаній “Фокстрот”, НАСК “Оранта” тощо.
Український бізнес робить лише перші невеликі, але такі важливі кроки до порятунку планети. Такий щоденний внесок у глобальну екологію може зробити кожен. Ми вже переконались, що для цього потрібно не так багато — лише бажання та трохи зусиль. Та результат говорить сам за себе. Залишається сподіватись, що “зелена пропаганда” буде поширюватись якомога швидше.