Логістика 2.0: блокчейн зробить постачання прозорим і кардинально змінить усю галузь

19 січ. 2018

Десятки років логістика залишалася консервативною галуззю, приймаючи лише найнеобхідніші досягнення прогресу. Це було швидше вимушеною адаптацією заради продовження існування, аніж суттєвими змінами заради нової якості. Механізм ланцюга постачання — наріжний камінь логістики — зберігав свою сутність незмінною до останнього. Проте сьогодні блокчейн обіцяє змінити все — зробити логістику прозорою, зрозумілою і передбачуваною. І це не пуста балаканина — за технологію вже взялися світові логістичні та ІТ-гіганти, митні та портові організації найрозвинутіших країн, а також виробники та експедитори.

Ланцюги постачань не справляються зі складністю сьогоднішньої логістики

Ланцюг постачання — головний інструмент сучасної логістики, який об’єднує усіх учасників процесу створення і доставки товарів у єдиний механізм. Оскільки товарно-виробничі відносини сьогодні розвинуті настільки, що сировина, виробництво та кінцевий споживач можуть знаходитися один від одного на різних кінцях світу, ланцюги постачань можуть охоплювати сотні стадій та десятки географічних розташувань. Через це прослідкувати за кожним їх етапом та розслідувати можливі порушення надзвичайно складно.


Окрім того, сильна нестача прозорості у системі ланцюгових постачань позбавляє споживачів можливості точно перевірити та підтвердити справжню вартість товарів і послуг, які вони купують. Отже, кінцеві ціни для споживачів можуть бути завищені у десятки разів.


Інші складові, що напряму залежать від ланцюгів постачання чи знаходяться під їх впливом, простежити ще важче. Наприклад, наразі ми не можемо проконтролювати екологічну шкоду від виробництва товарів та послуг, які споживаємо.


Розслідування незаконних дій, пов'язаних із ланцюгами постачання, та відповідальність за них також дуже складна річ. Підробки, примусова праця, нелюдські умови на заводах або фінансування злочинності — все це, у тому числі, результат виняткової заплутаності ланцюгів постачання, через яку складно простежити походження товару.

Блокчейн зробить ланцюги постачання прозорими та непідробними

Виправити наявні недоліки ланцюга постачання може блокчейн. Неможливість змінити записи у ньому та децентралізоване зберігання даних забезпечать прозорість та контрольованість постачань на кожному етапі. Найпростіший сценарій використання блокчейну у ланцюгу постачі це реєстрація передачі товару в обліковому реєстрі як транзакції. Така транзакція буде ідентифікувати її сторони, ціну, дату, місце розташування, якість і стан продукту та будь-яку іншу інформацію, важливу для управління ланцюгом постачання.


Публічний доступ до цього реєстру дозволить відстежити кожен продукт від кінцевого пункту призначення до джерела сировини, з якої його виготовлено. Завдяки децентралізованості жодна зі сторін не володіє цим реєстром, а отже не може маніпулювати його даними. Крім цього, незмінюваність записів і технологія шифрування, яка є основою системи блокчейн, роблять злам і підробку даних у такому реєстрі практично неможливими.

Maersk та IBM вже створюють проекти на блокчейн-платформі

Maersk та IBM з червня 2016 року працюють над платформою, що за допомогою блокчейну забезпечить ефективні та безпечні способи ведення глобальної торгівлі. Технологію блокчейну буде доповнено штучним інтелектом, приладами інтернету речей та аналізом процесів, які вони будуть відслідковувати. Передбачається, що користуватися такою платформою будуть підприємства зі всього світу — виробники, лінійні судноплавці, експедитори, оператори портів і терміналів, і митні органи. Це забезпечить більшу прозорість та простоту у переміщенні товарів через кордони та торговельні зони. Крім того, завдяки зменшенню перешкод, обсяг світової торгівлі може зрости на 15%.


open platform

Платформа, над якою працюють IBM та Maersk, об’єднає всі ланки ланцюжка поставок


На сьогодні цю платформу вже протестували компанії DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, порти Хьюстону та Роттердаму, а також митники Нідерландів та США. Тепер IBM та Maersk працюють над комерціалізацією та розширенням своїх рішень для залучення ще більшої кількості споживачів. Чимало великих корпорацій уже зацікавилися можливостями платформи і вивчають способи її використання: General Motors та Procter and Gamble — для спрощення своїх складних ланцюгів постачань; експедиторна та логістична компанія Agility Logistics — для поліпшення обслуговування клієнтів, включаючи брокерське митне оформлення. Крім того, до проекту приєдналися митники Сінгапуру, оператори терміналів APM Terminals та PSA International.


Головні цілі проекту — це, по-перше, створення каналу логістичної інформації, який забезпечить прозорість ланцюга постачання від початку до кінця. Так усі його учасники зможуть легко та безпечно обмінюватися інформацією про перевезення у режимі реального часу. По-друге, створення платформи автоматизує і переведе у цифровий вигляд паперову роботу. Користувачі зможуть безпечно подавати, перевіряти та затверджувати документи, що значно скоротить час, вартість оформлення і руху вантажів. Смарт-контракти на базі Blockchain прослідкують, щоб усі необхідні дозволи були у наявності. Це прискорить процес підтвердження та зменшить кількість помилок.


Схожий проект наразі розробляє й інший логістичний гігант — UPS.


Світові лідери у галузі логістики зрозуміли, що сучасний рівень розвитку технологій дозволяє вийти на абсолютно новий рівень. За допомогою розробок ІТ-компаній вони вирішили зробити у логістиці те, що вже давно сталося в інших галузях — створити прозорий та зручний сервіс, залучити до нього якомога більше користувачів та заробляти на даних і комісії. Швидше за все, логістиці варто чекати на новий Uber та AirBnb — сервіси, що докорінно змінили дві надзвичайно консервативні галузі: таксі та оренду нерухомості. Плани Maersk та IBM тільки підтверджують ці здогади.



 


Пов'язані новини



Подпишитесь на наши публикации
И еженедельно получайте идеи для развития Вашего бизнеса


« назад