Аудит — дуже важлива процедура, в якій немає нічого страшного. Власне аудитор не має на меті “закрити” ваш бізнес, навпаки — він хоче вам допомогти покращити його, продемонструвавши його слабкі сторони. Для цього він спочатку досконало вивчає його, а тоді виявляє найістотніші проблеми.

Огляд завдання

Найперше завдання аудитора — зрозуміти свого клієнта: його потреби, очікування та можливі побоювання. Досить часто під аудитом замовники розуміють будь-яку перевірку взагалі, тоді як насправді — це перевірка бізнес-процесів компанії на можливі помилки, що потенційно можуть викривити фінансову звітність. Обираючи аудит, насправді клієнтові може бути потрібна лише перевірка податкової декларації або вивчення інших окремих питань. Тому, щоб встановити з замовником спільну мову, аудитор спочатку ставить загальні питання: за якими стандартами фінансової звітності необхідний висновок аудитора, куди та з якою метою буде подаватися фінансова звітність, чи готовий клієнт до перевірки аудитором тієї чи іншої документації тощо.

На цьому етапі аудиторська компанія майже не запитує про документацію — більшість питань вирішується усно в процесі обговорення з клієнтом: власниками та менеджментом компанії. Тому багато часу це не займає — залежно від розміру бізнесу, перший етап триває від кількох годин до одного тижня.

Планування аудиту та оцінка ризиків

Другий етап роботи аудитора полягає в необхідності зрозуміти, в яких процесах є ризики викривлення фінансової звітності, та які саме в ній можуть бути помилки. Для цього аудитору потрібно вивчити та зрозуміти бізнес-процеси компанії з точки зору їх впливу на фінансову звітність. Тому він спілкується зі співробітниками компанії, зовнішніми джерелами, виїжджає безпосередньо на місце розміщення та порівнює ваш бізнес зі схожими компаніями.

На цьому етапі аудитор виявляє проблемні моменти та фокусує на них свою увагу, після чого вибудовує стратегію аудиту — що саме, яким чином та в якій послідовності він перевірятиме наступним.

Виконання процедур аудиту

Під час третього етапу аудитор переходить до перевірки раніше визначених питань. Для цього він запитує договори, тестує службу внутрішнього контролю, обговорює розрахунки, отримує засвідчення від контрагентів компанії тощо. Ці процедури дозволяють йому підтвердити баланси або виявити конкретну помилку в бізнес-процесах і фінансовій звітності компанії.

Після проведення усіх внутрішніх і зовнішніх підтверджень первинної документації, аудитор складає перелік виявлених помилок, з яким звертається до керівництва компанії. Останні мають або виправити їх, виконавши вказані аудитором кроки, або довести, що помилка має логічне обґрунтування і, можливо, взагалі не вважається помилкою, а є нормальним явищем для певного бізнес-процесу.

Складання висновку

У результаті перевірки аудитор складає аудиторський висновок, в якому вказує тільки ті помилки, що є важливими для замовника з точки зору критеріїв істотності — тобто можуть вплинути на фінансову звітність чи рішення клієнта. Крім цього, на фінальній стадії аудитор складає лист керівництву (англ. management letter), де перелічує не лише найбільш важливі питання з аудиторського висновку, а й ті, що до нього не увійшли. Це пояснюється тим, що висновок формується передусім для замовника, щоб він міг прийняти правильне рішення. Тому у висновку викладаються ті пункти, що мають значення безпосередньо для цього. У свою чергу, лист керівництву містить загальні помилки в бізнес-процесах, які менеджменту рекомендують усунути з точки зору загальної ефективності компанії.

Головне для замовника в аудиті — розуміти його цінність. Якщо ви дійсно бажаєте зробити свій бізнес ефективнішим, виявивши його слабкі сторони, вам варто не тільки звернутись за аудитом, а завчасно підготуватися до нього: призначити людей, що надаватимуть оригінали документів, підготувати співробітників до того, що аудитор ставитиме багато питань, на які краще надати розгорнуті відповіді, інакше це вплине на аудиторський висновок. Тоді аудит пройде значно швидше і легше для всіх його учасників.