В Україні є підприємці, які збудували великий бізнес з нуля. Це не лише компанії з галузей IT та агробізнесу — вони експортують торговельне обладнання в Європу і сік у Японію, виробляють гігієнічні засоби та керамічні колони для розливу пива. Ми зібрали цікаві думки власників цих компаній щодо багатьох питань.


1. Гроші для українських бізнесменів — це не головне

“Однією з моїх фундаментальних вимог до себе і зовнішнього середовища є свобода. Напевно, це одна з базових причин, через яку я став бізнесменом. Для мене — це більше, ніж просто гроші.”

В’ячеслав Климов (співвласник компанії “Нова пошта”)

“Головною причиною, чому я прийшов у приватний бізнес, окрім грошей, була свобода.”

Микола Кміть (засновник ТМ “Моршинська”)

“Когда проект получился, совершенно не важно, в чем измеряется эффект от него — деньгах или в социальном воздействии. Это история о самореализации и о том, чтобы вкладывать деньги в то, во что веришь.”

Єгор Гребенніков (співвласник портового оператора Трансінвестсервіс”)

“Найбільше задоволення я отримую тоді, коли даю лад додатковому продукту, що залишається від виробництва.”

Тарас Барщовський (власник компанії T.B. Fruit)

“Якщо серйозно займаєшся бізнесом, гроші — це просто інструмент.”

Віктор Пономарчук (власник компанії Vioil)

2. Рецепти ведення бізнесу у кожного різні

“Бизнес — это всегда преодоление сложностей. Если ты можешь преодолевать такие проявления, ты ведешь бизнес, если нет — ты его не ведешь.”

Віталій Антонов (власник концерна Галнафтогаз)

“Мы очень дорожим имиджем честного и ответственного партнера, поставщика, заемщика. Это для нас наивысшая ценность.”

Віктор Іванчик (один із засновників агрохолдингу Астарта-Київ)

“Чем компания меньше, тем она поворотливее, чем компания больше — тем вероятнее будет потребность в быстром масштабировании. Успех и тех, и других зависит от принятия нужных решений в нужный момент.”

Володимир Поперешнюк (співвласник компанії “Нова пошта”)

“Все, що ми робимо, здається нам природним, ми експериментуємо, приділяємо багато уваги деталям.”

Владислав Чечоткін (засновник компанії Розетка”)

“Цель — при мысли о ней должен повышаться пульс, она должна быть дерзкой и труднодостижимой. Достигнув ее, выходишь на новый уровень!”

Дмитро Стрижов (засновник холдингу “Шериф”)

3. Дехто з підприємців скептично оцінює події в державі, інші бажають змін

“Любое революционное вмешательство только усугубляет и ухудшает ситуацию”.

Олександр Меламуд (співвласник ТРЦ “Дрім Таун”)

“Як тільки держава задумається про те, щоб створити хороші умови для серйозних компаній, то вже через три роки й у нас буде центр виробництва електроніки для Європи.”

Валерій Маковецький (співвласник групи компаній “Фокстрот”)

“Мені пропонували посаду голови Державної фіскальної служби. Мені навіть не хочеться витрачати життєві сили, щоб цим займатися.”

Станіслав Роніс (співвласник мережі Comfу)

“По себе знаю: меня уже не изменить, у меня коррупция в голове. При этом учу других, чтобы с ними такого не было.”

Гарік Корогодський (співвласник ТРЦ “Дрім Таун”)

4. Криза — час можливостей, але бізнесмени пам’ятають як ризикували


“Мати можливість інвестувати під час кризи у світовій чи національній економіці — це щастя. Криза показує справжню силу компанії.”

Олексій Вадатурський (засновник компанії Нібулон)

“Ми любимо кризи, бо вони відсіюють слабких і змушують дивитися вглиб процесу, ставати більш ефективними. Вони не дають нам спати.”

Андрій Здесенко (президент корпораціїБіосфера)

“Протягом 75 днів я погано спав, адже розумів: якщо не встигнемо продати товар і розрахуватися з постачальником, бізнес закінчиться.”

Владислав Бурда (засновник мережі супермаркетів “Антошка”)

“Якби щось не вигоріло або по дорозі товар вкрали, я б втратив абсолютно все і ще й був би винен.”

Олександр Громико (засновник виробника побутової техніки Saturn)

5. Прискіпливо обирають партнерів

“Коли вибираєш партнера, потрібно добре розуміти, для чого він вам і чи ваші цінності співпадають, чи мета, до якої ви хочете разом йти, спільна.”

Петро Пилипюк (власник компаніїМодерн-експо)

“Перше правило — треба чітко розуміти, як будемо розходитися. Якщо ви робите бізнес із друзями, то можна й втратити цю дружбу. Друге правило — треба знати, навіщо тобі партнерство. Якщо тобі потрібна людина, яка буде виконувати роботу, ти можеш її найняти.”

Дмитро Ушмаєв (засновник компанії Три Ведмеді)

“З партнером значно легше, найкращі ідеї завжди народжувалися в обговоренні.”

Роман Прокоф’єв (співзасновник пошукової системи Jooble)

6. Досягають успіхів у новому й добре знаному

“Я не вважаю збирання комп’ютерів або те, що робили ми, чимось великим. Просто ми робили це першими.”

Євген Уткін (власник холдингу KM Core)

“Ми нічого не продумували. Це стандартний продукт, якому вже більше ста років.”

Ігор Гуменний (співвласник UBC Group)

7. Цінують людину за таланти, та не всяку

“За будь-якими процесами та успіхом стоять люди. Люди і команда — це найперше, що повинно бути у будь-якій компанії чи організації.”

Андрій Дрогобицький (власник шопінг-клубу Le Boutique)

“Мій постулат — щоб бізнесу було добре, не потрібно брати родину.”

Ірина Варагаш (співвласниця виробника дитячої води Малятко)

“На співбесіді програмісту зазвичай ставлять ключові питання — на чому він пише, яка структура. А я намагаюся зрозуміти, що це за людина, наскільки вона дурнувата, як ставиться до життя. Буває хлопець талановитий, але ідіот, і з ним буде складно.”

Дмитро Сєргєєв (засновник DepositPhotos)

“Головне — це таланти, які працюють у компанії, і наш успіх залежить безпосередньо від рівня цих талантів.”

Тарас Кицмей (один зі співзасновників компанії SoftServe)

В Україні не прийнято цінувати self made-бізнесменів — це видно з багатьох коментарів під майже кожним інтерв’ю. Недаремно, багато підприємців не бажають публічності, а в українському інформаційному просторі переважають олігархи та політики. Але саме такі люди знають, як побудувати успішний бізнес в Україні, і знати їхню думку — важливо.