За висловом Робесп’єра, лідер має дві важливі риси — він сам кудись іде і за ним йдуть люди. А ось куди він приведе — до прибутку і процвітання чи збитків і банкрутства — залежить від того, чи зможе лідер уникнути помилок. Відповідальність, головна роль у вирішенні конфліктів та завжди гідний власний приклад — лише частина вимог до людини, яка очолює команду.

Не визнавай своїх помилок — помиляйся знову

Не треба вважати, що ти кращий за інших. Лідер має усвідомлювати свої недоліки та помилки. Навіть якщо впевнений у своїй правоті на 100%, пам’ятай вислів Ейнштейна про те, що безумство — це робити одне і те ж, чекаючи різних результатів. Помилки бувають у всіх, але не всі можуть зробити правильні висновки, які дозволять їх не повторювати.

Не помічай конфліктів — внеси безлад у команду

Один з найбільших недоліків лідера — небажання чи невміння вирішити протиріччя й залагодити конфлікти. Баланс є важливим, але інколи потрібно сказати: буде саме так! І зробити це швидко, щоб уникнути переходу проблеми на хронічну стадію. Крім цього, атмосфера в команді має сприяти прозорості відносин і бажанню працівників обговорювати проблеми, а не приховувати їх.

Виконуй чужу роботу — нічого не встигай

Лідера беруть на роботу тому, що він розуміє, що робити і як саме, тому гасло “якщо хочеш, щоб робота була виконана добре — зроби її сам” не найкраще для нього. Лідер має вміти перш за все делегувати повноваження й виводити працівників за межі зони комфорту, коли це потрібно.

Будь невпевненим у собі — уникай чітких рішень

Лідеру в команді надається повноваження судді. Завжди необхідно прислухатися до колег чи клієнтів, але коли ухвалюєте певні рішення — невпевненість буде ворогом, який загрожуватиме всім. Особливо це стосується невеликих компаній і стартапів, де віра лідера в те, що він робить, може бути вирішальною.

Не випереджай, а відповідай — не будь готовим до викликів

Технології швидко змінюються, і в лідера немає можливості боротися з наступом, наприклад, автоматизації чи штучного інтелекту, який прийде і змінить роботу назавжди. Тому лідер має бути готовим до змін ще до того, як вони торкнулися компанії, контролювати їх впровадження, доносити до команди можливі наслідки цих перетворень.

Не визначайся з інноваціями — забезпечуй відставання компанії

Інновації можуть по-різному впливати на різні компанії та навіть кожного окремого працівника. Лідер має розуміти, як та чи інша інновація змінить роботу команди і чи буде вона корисною за різних обставин. Дуже важливо підтримувати креативний настрій команди, водночас фокусуючи її увагу на ключових інноваціях.

Дивись на все вузько — знижуй ефективність роботи

Лідер визначає цілі та напрями діяльності команди. Якщо він не розуміє, що очікує компанію у майбутньому, ставить непрозорі, незрозумілі, розмиті цілі, не доносить до кожного, яка його роль у досягненні загальної мети, це призводить до зайвих витрат ресурсів, зриву термінів виконання і взагалі до низької ефективності команди. Лідер має цілком усвідомлювати і відчувати діяльність компанії — більше, ніж інші співробітники.

Лідер може стати двигуном команди, забезпечити розвиток і прибуток. Для цього  потрібно бути відкритим, чесним перед собою і командою, добре прогнозувати вплив технологій та інновацій. Не забувай, що саме лідер є прикладом для інших і репутація в компанії — твій особистий капітал.