Глобалізація ринку свіжих овочів та фруктів та покращення зв’язку між різними частинами світу змінюють способи доставки свіжих продуктів до місця призначення. Логістичні ланцюги зазнають трансформації кожного разу, як з’являються нові ринки чи змінюється споживчий попит. Водночас технічний прогрес робить процес постачання ефективнішим, а учасники ланцюга, від виробників до продавців, об’єднуються та розширюються, щоб відповідати актуальним вимогам.

Ці та інші глобальні тенденції галузі аналізуються в огляді ринку свіжих продуктів за 2018-й рік. Пропонуємо вашій увазі його головні тези.

1. Збільшення населення Землі: де на планеті відбудуться найбільші зміни і коли саме їх очікувати?

2. Цифрові технології та Big Data: який вплив вони матимуть на онлайн-продажі? Чи створять технології нові можливості для розвитку, як це сталося в інших сферах?

3.  Автономне транспортування: як це вплине на швидкість та гнучкість поставок? Коли ці зміни стануть помітними?

4. Турбота споживачів про здоров’я та самопочуття: чи довго ще протримається мода на дієти, де переважають свіжі овочі та фрукти? Чи будуть споживачі й надалі зацікавлені в органічній продукції чи продуктах з низьким вуглецевим слідом?

Споживання свіжих овочів та фруктів буде зростати

Ми живемо у час всеохоплюючих змін, що стрясають сам фундамент бізнесу свіжих продуктів. Глобалізм та нові технології, демографічні та кліматичні зміни, зростаючий попит на здоровий спосіб життя — всі ці чинники у комплексі впливають не лише на те, що споживають люди, але й де та як.

Гарна новина для виробників: значний ріст споживання свіжих овочів та фруктів очікується в усіх регіонах світу. Це обумовлено як збільшенням населення Землі, так і зростанням витрат на харчування загалом, а також зацікавленістю у збалансованій дієті. Однак є і виклики: досить важко передбачити, як буде змінюватися попит у тому чи іншому регіоні.

Азія та Африка забезпечать зростання ринку

У різних частинах світу споживання свіжих овочів та фруктів зростає, але різними темпами. Найбільш помітний підйом в Азії та Океанії, Африці та на Близькому Сході. Саме в цих регіонах спостерігається активний зріст населення та доходів. Очікується, що їхня спільна частка ринку свіжої продукції збільшиться з 60% у 2015-му до 70% у 2030-му, і вони зможуть обігнати країни Західної Європи та Північної Америки за темпами та обсягами споживання. Розвинуті західні країни втрачають позиції за рахунок низького рівня народжуваності та незначних змін попиту.

Кожен регіон має свої особливості, які потрібно враховувати. Наприклад, країни Азії зі стабільно високим показником ВВП на душу населення демонструють значний зріст попиту на здорову їжу за рахунок зростання середнього класу. Останніми роками там спостерігається зміна споживчих звичок: зменшення в раціоні базових продуктів, таких як рис, на користь свіжих.

Зміни попиту будуть спостерігатися і в тих регіонах, що наразі не включені в логістичний ланцюг. Це, наприклад, урбанізовані райони Африки, де очікується суттєве зростання споживання свіжої продукції. Однак на даний момент понад дві третини населення не забезпечені повноцінним доступом до продуктів харчування. Тож якщо постачальники мають намір виходити на ці ринки, вони повинні враховувати існуючі в регіоні проблеми.

Ще один тренд, що сприяє зростанню ринку — харчування за межами дому

Звичка харчуватися за межами дому стала найважливішим чинником, що вплинув на структуру споживання останніх десятиріч, змінив загальну картину попиту та прибутковості. Найближчими роками цей тренд збережеться, хоча темпи сповільняться.


Ринок свіжих продуктів буде відігравати більш помітну роль у споживанні за межами дому. Наразі найкраща ситуація у Північній Америці, яка не тільки має найбільшу частку відповідного ринку, але й підтримку відомих ресторанних мереж та професійних логістичних компаній.

Великі гравці онлайн-торгівлі освоять ринок свіжих продуктів та створять конкуренцію

Невдовзі очікується значний зріст покупок овочів та фруктів через інтернет, однак зараз їх частка майже непомітна. Існує суттєва різниця між регіонами у темпах впровадження онлайн-продажів, що обумовлено споживчими звичками та рівнем рентабельності. Пришвидшити використання інтернету можуть великі гравці, такі як AmazonFresh. Виходячи на нові ринки, вони спонукатимуть традиційних продавців до конкуренції, адже ті не захочуть втратити свій прибуток. Однак проблема у тому, що у нових гравців одразу є перевага — вони не переймаються рентабельністю окремих поставок.

До 2030 року очікується глобальний зріст частки онлайн-продажів до 7%, хоча відмінності між регіонами нікуди не зникнуть. Найбільше зростання відбудеться у Європі та Азії, і лише трохи менше — в Америці.

Чинники, що стимулюватимуть інтернет-продажі:

  • зменшення транспортних витрат;
  • загострення конкурентної боротьби за вихід на ринок;
  • краща якість інтернету та легкий процес замовлення;
  • збільшення інтернет-користувачів, зацікавлених у цій послузі;
  • автоматизація процесів, що зробить логістику ефективнішою.

Безпілотники зіграють важливу роль у розвитку логістики свіжих продуктів

Розробки транспорту, що зможе пересуватися без участі людини, вже ведуться багатьма компаніями. Безпілотні автомобілі створюються та тестуються такими автогігантами, як Google, Nissan, Samsung, Volvo, Ford.

Переваг у транспортних засобів, обладнаних системою автоматичного управління, безліч:

  • зменшення витрат, бо не потрібно платити заробітну плату водіям;
  • економія палива та часу у випадку централізованого управління таким транспортом, адже це зведе кількість заторів до мінімуму;
  • перевезення вантажів можливе навіть у важкодоступних регіонах та під час несприятливих погодних умов.

Перші автономні автомобілі для комерційного використання можуть з’явитися вже у 2020-21 рр.

Попит на свіжу продукцію буде збільшуватися разом з ростом популяції планети. Підвищення доходу спонукає споживачів усіх регіонів Землі витрачати гроші на корисну для здоров’я їжу, а покращення умов транспортування та зберігання свіжої продукції робить цей бізнес рентабельнішим. Розвитку галузі буде також сприяти більш активне використання свіжих овочів та фруктів у закладах харчування та зріст частки онлайн-продажів.