Designed by Freepik

Здорові амбіції та впевненість в своїх силах допомагають досягти успіху. Але якщо керівник компанії — нарцисична особистість, це може призвести до небажаних наслідків: приховування інформації про реальний (поганий) стан бізнесу, прикрашання дійсності й неякісного бухгалтерського обліку.


До таких висновків дійшли Дж. Скотт Джадд з Університету Іллінойсу (Чикаго), Карі Йозеф Олсен з Університету штату Юта та Джеймс М. Стекельберг з Університету Арізони. В своїй статті вони вивчили взаємозв’язок між рівнем нарцисизму СЕО та показниками якості бухгалтерського обліку компанії.


Джадд, Олсен і Стекельберг провели стандартний регресійний аналіз за вибіркою з 972-х керівників у 793-х компаніях, починаючи з 1991 року, для перевірки того, чи вплинув нарцисизм керівника на якість звітів компаній.

Які риси виявляє директор-нарцис

Досить складно дізнатися про рівень нарцисизму конкретного СЕО без аналізу його особистості, тому дослідники використовували два загальнодоступних факти: наскільки більше отримує генеральний директор, ніж інші високооплачувані директори компанії, й як сильно представлена ​​його особистість в річних звітах.


Основна ідея в тому, що генеральний директор може виявляти по відношенню до інших керівників егоїзм, амбіції й жадібність нарцисичної людини, а фото на всю сторінку в річному звіті свідчить про надмірне марнославство і саморекламу.

Нарцисизм і бухгалтерський облік

Дослідники виявили, що підвищений нарцисизм CEO поєднується з більш високим рівнем дискреційних нарахувань або хитрощами в бухгалтерському обліку, не пов’язаними з основним станом бізнесу, а використовуваними для поліпшення того, як виглядають доходи. Високий рівень дискреційних нарахувань часто розглядається як індикатор того, що заяви про прибутки бізнесу можуть вводити в оману і не бути настільки високими, як заявлено.


Нарцисизм генерального директора також пов’язаний з більшою ймовірністю перерахунку прибутку, ще одним показником якості бухгалтерського обліку. Якщо компанії доводиться перевіряти ще раз свої показники, то в первинному звіті точно щось було не так.

Нарцисичні СЕО платять за аудит більше

Як додатковий непрямий показник якості звітності можна вважати вартість аудиту. Дослідники виявили зв’язок між нарцисизмом СЕО і більш високими зовнішніми аудиторськими зборами. Це служить ще однією ознакою того, що нарцисичні керівники впливають на бухгалтерську звітність, оскільки бухгалтерські фірми, що приходять на аудит компанії, можуть стягувати більше податків за те, що вони повинні витрачати більше часу на розслідування сумнівних записів. Зовнішні аудитори можуть також стягувати більш високе мито, щоб захистити себе від можливості аудиторського ризику, коли є складнощі з виявленням тіньових операцій в звітності.


Джадд, Олсен і Стекельберг відзначають обмеження цього дослідження. Вони вимірюють історичні відносини, і тому неможливо напевне зробити висновок, що погана бухгалтерська звітність пов’язана виключно з керівниками-нарцисами. Крім того, хоча подібні критерії нарцисизму використовувалися в аналогічних дослідженнях у минулому і здаються суттєвими, вони, як і раніше, є непрямими і також неідеальними, як і фактичні тести особистості керівника.


Але все-таки дослідники змогли виявити взаємозв’язок між тіньової бухгалтерією і директорами-нарцисами. Варто задуматися: чи не надто часто ваш СЕО милується своїм відображенням у дзеркалі?


via