Коли ви створюєте компанію, повинні знати, як будете її залишати. Це може бути злиття або поглинання, передача спадкоємцеві, первинне публічне розміщення (IPO), викуп керівництвом і т. д. У будь-якому випадку планування стратегії виходу з бізнесу настільки ж важливе, як і управління компанією, тому що це ваша кінцева мета.

Що таке стратегія виходу?

Investopedia визначає стратегію виходу як “план на випадок непередбачених обставин, що виконується інвестором, трейдером, венчурним інвестором або власником бізнесу для ліквідації позиції у фінансовому активі або розпорядженні матеріальними активами бізнесу, при настанні заздалегідь визначених критеріїв”. Коли реалізується стратегія виходу, починається процес оцінки. Традиційні підходи до оцінки вимагають від компанії презентації своїх фінансових звітів, моделей руху грошових коштів і конкурентного аналізу, який порівнює компанії в аналогічній області або галузі.

Чому так важливо планувати стратегію виходу?

Наявність стратегії виходу має вирішальне значення в наступних випадках:

  • Розлучення власника(ів)
  • Позови
  • Зміна ринкових умов
  • Вихід на пенсію
  • Відставка
  • Смерть
Коли ви стикаєтеся з такими життєвими подіями, це відбувається двома способами: згідно з планом АБО якимось чином. Другий варіант залишає вас відкритим для багатьох необґрунтованих ризиків. Все може пройти і добре, а може обернутися катастрофою. Звичайно, жодний план не буде ідеальним, але дозволить вам ухвалювати рішення з меншим стресом і поспішністю.

Планування — процес, що може тривати багато місяців

Планування стратегії виходу вимагає від вас мислити в двох різних ракурсах діловому і особистому. І займе багато часу, адже це не те, що робиться за місяць-два. При плануванні стратегії виходу необхідно враховувати багато речей, у тому числі наступне:

  • Ви молоді, середнього віку або пенсійного?
  • На якому етапі створення ваша компанія? Вона зріла або це молодий стартап?
  • Який стан вашої галузі й загальної економіки?
  • Чи використовується ваш продукт або технологія?
  • Чи готова ваша управлінська команда взяти на себе відповідальність?
Це лише деякі речі, про які варто подумати. Особисті стратегії виходу потребують дещо іншого підходу. Потрібно враховувати, чи можливі такі життєві події, як смерть, хвороба, розлучення, переїзд, вихід на пенсію і т. д. Якщо ви власник організації, почніть перераховувати всі можливі ситуації, що можуть вплинути на вашу компанію. Напишіть ці конкретні плани і поділіться ними з людьми, які повинні про це знати, іншими власниками, чоловіком (дружиною), адвокатом і т. д.

Якщо ви займаєтеся розробкою стратегії виходу, всі зацікавлені особи мають знати, де її знайти.

Оцінка — важливий етап у стратегії виходу з бізнесу

Процес оцінки допомагає визначити фінансовий стан компанії. У кожного з нас існує заповітна сума, яку ми хотіли б отримати, продаючи бізнес, але наскільки це реально? Дізнайтеся, скільки ваша компанія дійсно коштує, перш ніж ви вирішите її продати. Слухайте радників і будьте реалістами. Просто тому, що ви хочете $X, не означає, що коли-небудь зможете продати бізнес за $X. Оцінки також значно змінюються з часом. Таким чином, час вашого виходу має вирішальне значення.

Ось декілька питань, які потрібно поставити при оцінці своєї компанії:

  • Чи може бізнес працювати без вас?
  • Чи ваш дохід стабільний або передбачуваний?
  • Чи мають ваші менеджери і ключові співробітники неконкурентну угоду?
  • Чи в хорошому стані ваші фінансові звіти?
Тип бізнесу, який ви обираєте, має залежати від ваших цілей, а спосіб його зростання має бути погоджений з вашою стратегією виходу. Не чекайте, поки вихід з бізнесу стане необхідністю, думайте про це заздалегідь як у плані наступництва, так і успішному переході на новий етап.

via