Україна стабільно перша у виробництві соняшнику та друга в світі по виробництву високоолеїнової олії

24 жовт. 2017


Українські аграрії готові йти на будь-які експерименти, проте не з соняшником — ця гарантовано прибуткова культура кожного року займає значну частку у вітчизняному АПК. 2016 рік не став виключенням, проте високі очікування фермерів зіпсували складні погодні умови та засилля бур'яну.


Ми виробляємо найбільший обсяг соняшника


Україна займає третину світового ринку виробництва соняшника — по виробництву ми перші в світі. У 2016 році наші аграрії зібрали 13,8 млн тонн соняшника, суттєво випередивши найближчих конкурентів — Росію (10,9 млн тонн), ЄС (8,6 млн тонн), Аргентину (3,4 млн тонн) та Китай (2,8 млн тонн).


Agro Business in 2016


The largest sunflower growers


Оскільки більша частина соняшника споживається внутрішнім ринком, його експорт склав всього 200 тис. тонн, забезпечивши нам 10,7% світового ринку та 5 місце. Дохід від продажу склав $72 млн, а головними покупцями були Туреччина, Франція, Португалія, Іспанія.


Main types of agricultural products

Експорт соняшникової олії приносить $4,2 мільярда

Значно більш вражаюча ситуація із виробництвом та експортом соняшникової олії. У 2016-му українські підприємства переробки виробили 4,4 млн тонн олії, що забезпечило Україні лідерство серед країн-виробників. Обсяг експорту був ще більшим — 4,8 млн тонн, завдяки чому ми посіли перше місце і за цим показником. На експорті олії нам вдалося заробити $4,2 млрд. Найбільші покупці — Індія ($1,4 млрд), Китай ($445 млн), Іспанія ($338 млн), Нідерланди ($290 млн), Італія ($234 млн). Найбільшими експортерами стали Kernel (19,2 млрд грн), Cargill (7,5 млрд грн), Bunge (6,4 млрд грн) та Миронівський хлібопродукт (5 млрд грн).


Ukrainian food market in 2016

Посівні площі та врожайність соняшника збільшуються

Високий попит на соняшник на внутрішньому та світовому ринках забезпечує йому високу популярність серед аграріїв — площі під соняшником збільшилися до 6,1 млн га попри порушення сівозмін, збільшення кількості шкідників та непередбачуваність погоди. Завдяки високій ліквідності соняшника, ці проблеми змушують фермерів не відмовлятися від культури, а, навпаки, — шукати нові методи господарювання. Свідчить про це й динаміка урожайності: за останні 10 років вона збільшилася з 14,3 ц/га до 22,4 ц/га.

У 2016-му підвела погода та бур'яни

Спочатку соняшник не витримував заморозків холодної весни, після того палюче літнє сонце спричинило посуху, яку не витримували навіть хвороби та шкідники. Це дозволило трохи заощадити на ЗЗР. Проте бур’яни посуха майже не зачепила — особливим клопотом для аграріїв південних та східних регіонів став “вовчок соняшниковий”. В результаті заради збереження врожаю фермерам з цих регіонів довелося розпочати збирання на 2 тижні раніше.


Проте всі ці складності компенсуються стабільно високою вартістю: закупівельна ціна на соняшник становить близько 10 тис. грн/т, тоді як витрати на його вирощування складають в середньому 5-6 тис. грн/га.

Ринок високоолеїнового соняшнику потребує стабільності

В Україні останні два роки посівні площі під високоолеїновим соняшником (ВОС) зростали — у 2015-му на 15%, а у 2016-му на 60%. Проте весною 2017 року підприємства скоротили свої площі під ВОС: за версією «УкрАгроКонсалту» — на 15–25% (до 200 000–240 000 га); на думку Сергія Тимошенка, керівника із розвитку бізнес-рішень в галузі переробки сільгосппродукції в країнах СНД компанії Syngenta в Україні, майже вдвічі — до 180 000–200 000 га.


Це пояснюється коливанням премії: якщо раніше вона складала $120–200 за тонну олії, то зараз впала до $50–60. В результаті премія за ВО-соняшник теж впала до $10–15 за тонну, хоча аграрії розраховували на надбавки на рівні $60-70.


Причиною цього стало перевиробництво — у 2015/16 МР за попиту в 1,6 млн тонн було вироблено 1,8 млн тонн. Сьогодні ж, навпаки, спостерігається дефіцит олії з ВО-соняшника: у 2016/17 МР попит зріс до 1,7–1,75 млн тонн, в той час як прогнозований обсяг виробництва знизився до 1,6 млн тонн. Тому ще навесні премія на ВОС піднялася з $10–15 до $20–25, а в серпні деякі компанії пропонували аграріям вже $30+. Відтак очікується, що восени надбавка зросте до $40. В цілому ж, попит на олію з ВО-соняшника підвищується в середньому на 5–9% на рік.


The market of high-oleed cultures

Україна на другому місці за обсягом виробництва ВО-соняшника  

Обсяг виробництва ВО-олії в Україні у 2016/17 МР склав приблизно 165 000–185 000 т., що забезпечило нам 2-е місце у світі — одразу після Франції.


Головний експортний напрямок для олії з ВО-соняшника є ринок ЄС, обсяги якого складають приблизно 1 млн тонн. Збільшує споживання високоолеїнової соняшникової олії також і азійський регіон, зокрема, Китай, Індія та Близький Схід.


Export of oil


Макроекономічна ситуація цього сезону має сприяти ВО-соняшнику. Ба більше, на відміну від інших продуктів, ринок позитивно дивиться тільки на соняшникову олію. Пальмову, соєву та рапсову олії очікує зниження цін. Якщо подивитися на премію нинішнього і наступного сезону, бачимо потенціал зростання, особливо зважаючи на те, що у Франції стали менше сіяти високоолеїновий соняшник. Таким чином, в Україні вже наявні сприятливі умови для роботи з насінням ВО-соняшнику, а потенціал росту робить дану культуру вартою інвестицій.


Agro Business



 


Пов'язані новини



Подпишитесь на наши публикации
И еженедельно получайте идеи для развития Вашего бизнеса


« назад