Як стереотипи заважають експортувати до Африки

30 трав. 2018

Що ви уявляєте, коли чуєте про Африку? У кращому випадку, згадаєте левів та сафарі, але зазвичай на думку спадають голодні діти, похмурі чоловіки з автоматами, пустеля і ніяких благ цивілізації. Так, велика частина населення Африки живе на $30 на місяць, але не варто забувати, що за оцінками ООН, населення Африки становить близько 1,2 млрд людей, і ця цифра стрімко зростає. За прогнозами, до 2100 року 45% населення планети буде жити в Африці. Всі ці люди щодня їдять, п'ють і роблять покупки в магазинах. При цьому середній клас, який нічим не поступається українському, живе явно не на $30 на місяць і вже досяг 313 млн людей, що можна порівняти з населенням США.


Задумайтесь ось над чим: зараз 80% українського експорту, а це $3,1 млрд, розподілені між 5 країнами – Єгиптом, Лівією, Марокко, Алжиром та Тунісом. На 49 країн Субсахарської Африки припадає лише $0,9 млрд. Це по $18,3 млн на кожну з країн, при тому, що ВВП більшості з них обчислюється мільярдами доларів.


structure of export ukr
Джерело: Держкомстат України

Стереотипи та реальні проблеми


Ще один стереотип – низька маржинальність ринку. Але це результат оцінки офіційної статистики, а не реальної ситуації. За офіційними даними, сукупний імпорт усіх країн Африки становить близько $500 млрд. Але ця цифра суттєво занижена. В африканському регіоні процвітає сірий та чорний імпорт: порівняння даних обсягу імпорту та реальних показників споживання продуктів і товарів показує, що обсяг імпорту може бути в 2 рази більший.


Сірий та чорний імпорт дозволяють заробити імпортерам набагато більше. Це наслідок високої корумпованості на всіх рівнях влади. Такий стан справ влаштовує усіх: і державних чиновників, і великих бізнесменів.


Вивчаючи ринок африканських країн, потрібно не тільки зробити власний маркетинговий аналіз, а й чітко уявляти політичну обстановку всередині тієї чи іншої країни.


Африка – це найдинамічніший ненаповнений ринок


За даними Світового банку, у 2018 році 6 країн з топ-10 найбільш швидкозростаючих економік світу будуть в Африці – це Ефіопія, Кенія, Танзанія, Кот д'Івуар, Сенегал та Джібуті.


rost vvp ukr

Джерело: The World Bank


Ефіопія протягом останніх років стабільно займає лідируючі позиції за темпами зростання ВВП: за останні 10 років ВВП країни зріс удвічі.


Країни, що нами звично вважаються драйверами африканської економіки – ПАР, Ангола, Нігерія – зараз тягнуть показники континенту вниз. У ПАР є як внутрішні проблеми етнічного характеру, так і зовнішні – їхні товари мало конкурентні за межами континенту. Ангола та Нігерія мають сировинні економіки, ключовим експортним товаром яких є сира нафта.


Що може запропонувати Україна Африці?


Ми вже писали докладну статтю щодо структури експорту в Африканський регіон.


Основні продукти – зерно, кукурудза, соєва та соняшникова олії – ​​Україна вже активно продає Африці. Але це зона інтересу великих трейдерів. Для середнього бізнесу набагато цікавіші зростаючі ринки продуктів, що мають більш високу маржу. Наприклад – кетчупи та соуси, консервація та снеки, пластівці швидкого приготування, йогурти та згущене молоко, а ще пиво, соки та безалкогольні напої. Експорт курятини в африканські країни також перспективний. Нам є що запропонувати і на чому заробити, але потрібно зважитися зробити перший крок.


Що ж робити, якщо хочеш потрапити на ринок Африки?


Якщо ви зважилися на цей крок, почати можна з наступного:

  • визначити цілі,
  • провести/замовити аналіз (зробити зріз по регіонах),
  • вибрати топ-5 країн, де ринок найбільш відповідає вашим цілям.

Обирайте невеликі ринки та пам'ятайте ще одну особливість Африки. У підсумку ви обираєте не країну, а місто, де будете налагоджувати продажу. Це пов'язано з інфраструктурою, точніше, з її відсутністю. Щоб усе працювало, потрібно бути присутнім фізично в обраному регіоні. Приїхати з товаром, зняти офіс, працювати там. Ніхто не згенерує імпорт, окрім вас самих. Посередники будуть продавати те, що більш вигідно, а це не обов'язково ваш товар. Плюсом роботи на місці буде й можливість отримувати зворотний зв'язок від споживачів, вносити зміни у відповідь на отримані запити.


Поодинці це зробити дорого та складно, тому варто розглянути варіанти об'єднання з іншими українськими імпортерами, причому це можуть бути і конкуруючі, і не конкуруючі компанії.


Тільки об'єднавшись та просуваючи бренд "Україна", можливо влитися в експортний африканський потік.


Артем Гудков,

СЕО PanAfrican Trading Alliance


 


Пов'язані новини



Подпишитесь на наши публикации
И еженедельно получайте идеи для развития Вашего бизнеса


« назад