
На зміну Data Protection Directive 95/46/EС у 2016 році була прийнята директива General Data Protection Regulation (GDPR). Вона набуде чинності 25 травня 2018 року. Згідно з нею, незалежно від свого місцезнаходження, всі компанії, що оброблюють персональні дані резидентів і громадян ЄС, мають стати GDPR compliant. Тобто відповідати новим нормам ЄС про зберігання, обробку і передачу персональних даних. Це стосується і українських компаній — як тих, що ведуть діяльність на території ЄС, так і тих, що продають товари і послуги громадянам і резидентам країн ЄС.
Персональні дані стають усе більш уразливими, і для їхнього захисту прийнята нова директива GDPR
Відповідальність за збереження даних несуть компанії, які їх збирають
Директива GDPR покликана стимулювати кожен суб'єкт (компанію), що обробляє персональні дані, забезпечити їхнє технологічно правильне зберігання і захист.
Основні аспекти, що регулюються GDPR:
- обробка і зберігання даних;
- згода користувача на збір і обробку даних;
- забезпечення права доступу громадянина до своїх даних;
- право на забуття (фізичне видалення даних з усіх серверів);
- право на перенесення даних (на інші сервери або платформи);
- захист даних і відповідальність за нього.
Для цього компанія повинна розробити модельний пакет документації, що підтверджує алгоритми зберігання і обробки даних, забезпечення використання їх тільки для вузьких цілей, на які спрямована така обробка.
Окрім цього, необхідно впровадити технологічний пул захисту даних і план швидкого реагування (Emergency Plan). Це чіткі заходи технічного характеру, які будуть застосовані при виявленні витоку інформації. Сюди ж відноситься і повідомлення про витік впродовж 72-х годин в органи контролю. Це слугуватиме імунітетом від санкцій відносно втрати даних.
Кожна компанія повинна вирішити, чи будуть ці умови створені власними силами, або варто звернутися до аутсорсингових компаній (юридичних і IT).
Норма європейська, але й українські компанії мають стати GDPR compliant
В Україні про відповідність GDPR варто замислитись інтернет-магазинам, що працюють на території Європи і отримують виручку в євро. Якщо компанія не відповідає GDPR, вона не має права працювати на території ЄС і з громадянами ЄС.
Якщо робота припускає взаємодію з контрагентом, то має бути проведений його аудит на відповідність нормам GDPR. І якщо відповідності немає — відмовитись від співпраці з такою компанією. Це працює і навпаки, коли ви виступаєте контрагентом: компанії можуть відмовитись від ваших послуг внаслідок невідповідності GDPR.
Страхування кібер-ризиків дозволить нівелювати можливі втрати компанії при витоку даних
Якщо компанія не готова займатись питаннями безпеки персональних даних, але хоче відповідати нормам GDPR, варто найняти зовнішніх консультантів і/або застрахувати кібер-ризики.
Це дуже вигідно, оскільки у разі витоку всі втрати будуть нівельовані. Кібер-ризики страхують в основному іноземні компанії, що працюють на ринку України, в нас така культура ще не розвинена.
В майбутньому з'являться компанії, які візьмуть на себе і всю технічну частину, і всі ризики, пов'язані зі штрафами.
Блокчейн зміниться для забезпечення права на забуття
GDPR входить у прямий конфлікт з технологією блокчейн, оскільки стає нездійсненним право на забуття. У криптовалютах, наприклад, унікальним є хеш-стрічка гаманця людини. Виявивши одного разу зв'язок хешу і людини, можна отримати всю історію операцій за цим гаманцем і співвіднести транзакції з конкретною людиною. Проте це стосується не лише криптовалют: багато країн на рівні держави займаються питаннями побудови відкритих реєстрів цих жителів (кадастрів).
На даний час тривають пошуки вирішення цього питання. Одним з таких рішень може стати анонімізація деталей за транзакцією шляхом винесення персональних даних за межі блоків. У блоці при цьому залишиться лише ключ транзакції, маючи який, можна запросити детальні дані на зовнішньому сервері, десь за межами блокчейну. Проте тут простягається поле для маніпуляцій з даними якраз на стороні цього сервера.
Підтверджуй безпеку або піди з європейського ринку
На сьогодні GDPR не має суворого регламенту, і тільки після набуття його чинності будуть зрозумілі механізми роботи контролюючих органів. Це призведе до вироблення єдиних підходів до захисту даних і сертифікації компаній на відповідність сучасним вимогам до захисту персональних даних, але не відразу. Найголовніше зараз для всіх компаній, так чи інакше пов'язаних зі збором і зберіганням персональних даних, — підтвердити свою GDPR compliant, щоб мати можливість працювати на території ЄС.
Катерина Олійник, радник АО "Арцінгер"
Віталій Кузнецов, ІТ-директор АО "Арцінгер"