
Для того, щоб конкурувати з великими гравцями, багато компаній змушені об'єднуватися, і іноді таке злиття може мати додатковий позитивний ефект — синергію. Розповідаємо, чому її прагнуть досягти більшість корпорацій.
Починаючи з кінця 90-х років, великі компанії почали шукати нові методи розвитку і розширення виробництва — ними стали угоди M&A (злиття і поглинання). У свою чергу, M&A іноді є єдиним варіантом для деяких компаній залишитися на ринку. Однією з найвідоміших угод на початку епохи злиття стало об'єднання компаній Exxon і Mobil в 1998 році вартістю у $80 млрд.
У наступні роки ринок M&A постійно зростав, хоча і не всі угоди були вдалими. Наприклад, America Online і Time Warner втратили $98,7 млрд внаслідок подібного злиття. Розвитку ринку M&A посприяла криза 2008 року, завдяки якій багато корпорацій скупили активи своїх менш розвинених конкурентів за дуже низькою ціною.
Найкращим для M&A став 2015 рік — розмір всіх угод оцінювався в $5 трлн. У 2016 році об’єм ринку зменшився на 24%, хоча цьому в основному сприяли вибори в США і зміни в податковому законодавстві, які зірвали найбільшу угоду в фармацевтичній галузі — Pfizer-Allergan вартістю $160 млрд.
Основні причини, чому такі угоди укладають — вихід на нові ринки, податкова інверсія, обмін технологіями і збільшення виробництва. Але є ще один важливий мотив — ефект синергії.
Чому синергія — це такий важливий ефект на ринку M&A
Ефект синергії — це можливість виникнення додаткової переваги компанії. Вона з'являється внаслідок об'єднання окремих частин в єдину систему. Наприклад, в різних куточках ресторану відпочивають двоє людей, і якщо вони сядуть разом за один столик, то між ними може виникнути дружня розмова. Така бесіда і є ефектом синергії. Її неможливо було б досягти, якби учасники продовжували сидіти окремо. Деякі економісти та юристи також називають ефект синергії ефектом “1 + 1 = 3”.
Виникнення цього явища пов'язано з ефектом масштабу, коли у разі збільшення активів компанії у неї з'являється більше можливостей. Хорошим прикладом може бути компанія Chevron, яка придбала Texaco в 2001 році за $39 млрд. У той час нафта коштувала $27 за барель, і угода дозволила їй значно збільшити запаси сировини якраз на самому початку довгострокового зростання цін на нафту. Внаслідок цього об'єднання ринкова капіталізація Chevron збільшилася учетверо.
Якщо ефект синергії або масштабу не є основним мотивом для укладання угоди, більшість учасників однаково прагнуть до неї, адже не завжди можна передбачити, що саме дозволить додатково збільшити прибуток. Іноді об'єднання наукових або інженерних відділів різних компаній призводить до появи нового прибуткового продукту
Як ефект синергії впливає на ринок
Сучасна концепція маркетингу 3.0 говорить про те, що конкурентів не існує. Всі підприємства є лише потенційними партнерами для розширення ринку. Зважаючи на це, M&A є природним процесом для постійного формування ефекту синергії, а не лише інструментом для створення монополій або зниження податкового навантаження. Таким чином, компанії повинні прагнути до злиття, щоб підвищити ефективність різних ринків.
Синергія і ефект масштабу є основною причиною злиття двох найбільших хімічних підприємств — Dow і DuPont. До речі, закриття угоди має відбутися ближче до кінця літа 2017 року. Але замість створення одного великого конгломерату, який буде охоплювати всю діяльність підприємств, будуть створені три окремі компанії з різною спрямованістю: сільське господарство, енергетика та інші галузі, наприклад — виробництво пластика.
Створення такого галузевого розподілу може привести до формування трьох різних ефектів синергії і дозволить полегшити управління підприємством.
Спираючись на дані 2016 року, не можна сказати з впевненістю, що епоха великих M&A угод закінчується. Якщо навіть суми угод і стануть менше, то їхня кількість швидше за все буде продовжувати рости. До того ж, якщо компанія не захоче бути з'їденою рибою побільше, то їй доведеться об'єднатися з конкурентами, а це означає, що основним мотивом цих угод стане саме ефект синергії і масштабу.