Наш вебсайт оновлюється, і деякі розділи можуть бути ще не завершеними. Перепрошуємо за можливі незручності.
2803

Технотренд #5: дороги з сонячних панелей

16 лют. 2018 р.

Найрозвинутіші держави світу одна за одною запускають тестові проекти доріг, вкритих сонячними панелями. Практичні випробування мають продемонструвати переваги даної технології та виявити її недоліки. Два з них уже відомі — надто велика ціна та менша ефективність.

Дороги з сонячних панелей вже перестали бути теоретичною розробкою

Ідея доріг, вкритих сонячними панелями, має досить тривалу історію, проте своє втілення вона знайшла відносно нещодавно. У жовтні 2014 року на велосипедній доріжці, яка з'єднує передмістя Амстердаму — Кроммені та Вормервер — відкрився 70-метровий відрізок, вкритий сонячними панелями. Перша у світі дорога з вбудованими сонячними панелями коштувала 3 мільйони, а складається вона з рядів кристалічних кремнієвих сонячних елементів, укладених в бетон і покритих прозорим шаром гартованого скла.



Перша у світі автомобільна дорога з сонячних панелей з'явилася у грудні 2016 року в французькому селі Турувр-о-Перш. Відрізок протяжністю один кілометр, вкритий сонячними батареями загальною площею 2 800 квадратних метрів, коштував $5,2 мільйона. Витримувати навантаження від автомобільного транспорту дорозі допомагає спеціальне покриття на основі силікону — щоденно нею проїжджають 2 000 машин. Згенерованої дорогою енергії вистачає для освітлення вулиць усього селища, проте експеримент з її ефективності досі триває. Якщо він виявиться успішним, влада Франції поширить технологію і на інші дороги країни, загальна протяжність яких становить близько одного мільйона кілометрів.


way1


Роком пізніше — у грудні 2017 року — Китай представив свою версію дороги з сонячних панелей: у провінції Шаньдун відкрився відрізок протяжністю один кілометр. Загальна площа дороги, вкритої панелями, складає 5,875 квадратних метрів, кожен із яких коштує приблизно $460. Вироблена ним електрика напряму передається в мережу. Крім того, передбачена можливість заряджати електричні автомобілі. За рік цей відрізок здатен виробляти до 1 млн кВт-год електроенергії, чого достатньо для живлення близько 800 будинків. Для захисту панелей у китайському проекті використовується тонкий прошарок прозорого бетону.


way2

Для масового застосування технології необхідно знизити її ціну та підвищити ефективність

Перша істотна проблема доріг із сонячних панелей полягає в тому, що вбудовані в дорогу панелі розташовані горизонтально, що робить їх менш ефективними, аніж якби вони були розміщені під кутом. Крім того, світло не може пробитися через тіні дерев і будівель. Перешкоджає йому й велика кількість бруду, яким вкриті дороги. Також самі машини перешкоджають світлу, що особливо критично під час заторів. Врешті-решт, заради оптимальної роботи сонячні батареї потребують вентиляції для охолодження. Якщо вони перегріються, вони не будуть генерувати максимально можливу кількість електроенергії.


Іншою перешкодою для масового розповсюдження є ціна. Вартість китайського проекту складає $460 за квадратний метр, тоді як ціна звичайної асфальтної дороги — $5. При загальній вартості близько $2,7 мільйона, за рік він ледве зможе згенерувати електроенергії для 93-х американських домогосподарств, тоді як наразі для цього необхідно $125,000.


Як і будь-яка технологія, яка щойно покинула стіни лабораторії, дороги з сонячними панелями коштують дорого та викликають ряд питань щодо обслуговування. Проте польові випробування якраз і покликані виявити шляхи усунення цих проблем. Тому ставити перспективність даної технології під сумнів ще зарано.


Зростайте впевнено разом із нами
Глобальні можливості. Локальна підтримка
Зв'яжіться з нами